Sunday, September 28, 2014

++TOLONG!!anak saya tiba-tiba mogok susu!++

Assalamualaikum...

masa cuti sekolah baru2 ni, anak memang banyak menyusu direct dengan aku.dalam masa yang sama aku still bagi susu guna botol takut tiba2 dia buat tanak minum susu botol plak after cuti panjang..jenuh pengasuh nanti kalau dia tanak menyusu..last day bercuti di kampung tiba2 ja hannan tanak minum susu direct. padahal hari2 sebelum tu dan even malam sebelum tu elok je dia minum..
aku dah jadi sangat panik sebab anak tanak bf dengan mama..:(( tengok dia jadi macamtu aku try bagi susu guna botol..chup!terus mulut sambar dan hisap botol tu dengan lahapnya..lagi rasa nak nangis..huhuhu.how dare hannan tolak susu mama dan pilih botol.wuaaaa~

aku tunggu dia lapar balik dan cuba untuk menyusukan dia semula..still tanak! Menangis nanfis kalau aku nak bagi susu..jam2 tilah terus dia palingkan muka dan melalak jerit2 .tension!dahlah masa tu ngah kemas2 barang nak balik rumah ipoh dah..3 jam perjalanan kalau nak balik ipoh..lagi membuatkan aku mati kutu zebab rumah kat jitra takdak internet.at least kalaj ada tenet boleh lah
bantu cari penyelesaian..huhuhu.last2 aku standby pam susu dan botol susu dalam kereta..apa2 hal aku perah je susu dalam kereta dan terus bagi guna botol..memang aku totally stress dan sedih mengenangkan 'bonding' time mother and daughter taktime menyusu lah kita akan rasa kasih sayang tak terhingga kepada anak..time tulah rasa kita ni ibu paling mithali di dunia.hukhukhukhuk..

Sepanjang perjalanan balik aku buntu taktau nak buat apa dan sambil2 tu berdoa semoga hannan lembut hati untumenyusu badan semula..serius situasi waktu tu macam nak pujuk makwe pakwe merajuk.ahhahaha!.almaklumlah.takdak internet kat kampung..stakat buka fb sikit2 tu boleh lah..tu pon berjanggut nak load newsfeed..hahaha!sabo ajalah!memang aku tahan dan pendamkan perasaan tension tu sampai lah aku balik rumah sendiri..sesampainya aku kat rumah aku terus google pasal masalah ni..tau2 je masalah ini dinamakan sebagai nursing strike or mogok susu..sehingga sekarang taktau apa masalah sebenar hannan yang menyebabkan dia jadi macamtu. perasaan down dan kecewa berlarutan sehingga 3-4 hari..bila 'sua 'je susu badan dia langsung tanak cuba untuk latch! memang seolah-olah reject untuk menyusu dengan mama FOREVER..huaaa~! aku sempat tanya kawan2 kat fesbuk dan nak sangat tau kot2 lah ada sesapa yang ada pengalaman serupa.rupa-rupanya not only me experiencing this situation..ada yang cakap pas anak refuse untuk menyusu badan, they give up dan terus bagi susu formula..dan ada yang cakap pujuk pelan2 untuk terus menyusukan anak..so in this case, I have two options to which I chose to breastfeed my little hannan till she reaches 2Y.O..

memula memang sangat susah..sampai kadang2 aku rasa macam nak give up.bayangkan every 2 jam aku kena pam susu dan buat stok.dalam masa yang sama kena masukkan susu dalam botol.tengok dia memang nampak tak teringin pon nak susu mama.mengantuk, letih dan stress.BESAR gila eyebag aku weh.hahahaha!!!macam mak panda.LOL! dalam masa yang sama aku masih menaruh harapan yang hannan akan kembali menyusu dengan aku seperti biasa. masalah ni berlarutan sampai sehinggalah hari ke 4, aku bagi susu botol then cepat2 tarik puting botol dan cuba direct feeding..Alhamdulillah dia nak. tapi pon on off gak.depends on her mood. cuma malam aku dah agak lega sebab tak payah susah2 pam dan susukan hannan guna botol..letih! aku kesiankan haiqal..bila badan terlalu letih aku tak mampu nak entertain anak sulung aku dengan baik..he had been neglected a bit. -_____- rasa nak nangis bila dia cuba nak datang kat aku yang kebetulan tengah pam susu...faham2 jelah bila perah mana boleh buat apa dah...duduk je kat situ.fokus dan tenanngkan fikiran.kalau tak production susu berkurang..naya hannan kang..


Syukur alhamdulillah..hannan semakin mahu menyusu badan..terharu sangat bila aku dukung dia dalam posisi nak menyusu dia dah tak meraung lagi macam sebelum ni..tapi masih lagi kena bersabar..bila nak menyusukan dia kena penuh dengan kasih sayang dan kelembutan..terasa dia tersangatlah fragile sebabnya kalau berlaku kesilapan sikit pon dia akan REJECT.huhu..ibu2 kena ingat jangan sesekali PAKSA anak untuk menyusu..pujuk pelan2..in shaa Allah dengan izin Allah anak akan kembali menyusu dengan kita semula..jangan cepat berputus asa..masa ni kesabaran dan determination kena tinggi..kena fikir yang khasiat susu ibu ni melebihi segala apa yang ada jika dibandingkan dengan susu formula..semoga Allah permudahkan urusan aku seperti mana yang dikehendaki..aminn..

sekiranya kawan2 ada masalah yang sama feel free to email me or drop ur comment..

Mjak sambung buat kerja..babai~


No comments:

Post a Comment