Saturday, May 17, 2014

++set berpantang dan penggunaan bengkung++

Assalamualaikum..

masa bersalinkan anak pertama aku agak pening nak pilih set bersalin nak pakai nanti..survet bagai nak rak tapi sampai beranak satu pon tak beli lagi.haha!last2 mak mertua yang belikan set bersalin  ibu halimah JAMU MAK DARA..kalau tak silap harganya lebih kurang 300 macamtulah..set ni datang sekali dengan beg.so senang korang nak simpan lepas korang habis guna.dia punya tablet jamu kemain banyak...boleh tahan up 4 months lepas bersalin kalau tak silap.


haritu ada terfikir nak guna set berpantang yang moden sikit ala2 omputeh, tak lain tak bukan shaklee.banyak review yang bagus2 aku dapat daripada hasil bacaan daripada internet and beberapa testimoni..kawan2 pon ada bagi good feedback after using set tu. masalahnya bila dah bersalin ni takda plak terfikir nak beli set tuh.kenapa??ntahla.aku pon tak pasti.cepat benar berubah fikiran.

lepas 4 hari bersalinkan chek mek, aku still tak beli mana2 set berpantang..chek mek plak hari2 kena bawak g klinik sebab dia ada jaundice/kuning..tapi takdalah sampai kena tahan ward. bacaan jaundice dia masih lagi bawah photo level.Alhamdulillah dari day 4 sampai ke harini bacaan jaundice dia semakin hari semkain menurun.ada petuanya..nak tau???nanti aku share dalam next entry ok.:))

on the way ballik dari klinik check kuning, kami sempat singgah kat toko jamu. macam2 jenis jamu dan set berpantang ada dijual.suami pening nak pilih yang mana satu. last2 dia datang balik kat kereta dan siap ambil beberapa gambar untuk aku buat pilihan.antaranya

set bersalin anugerah

set bersalin d'herbs ----> terlajak laris!

set bersalin jamu jelita.

mak ada pernah mention pasal set bersalin jamu jelita..tapi aku macam, eh!tak pernah dengar pon jenama ni?? terus taknak. set d'herbs plak aku reject awal2 lagi sebab tak berkenan dengan datuk terlajak laris tu.(boleh???) hahahah! hasilnya, aku minta suami belikan set bersalin jenama anugerah..nampak macam ok dan ala2 islamik gitu..;p
so far aku tak makan air herba or jamu2.sebab suami cakap selagi kuning anak tak turun paras normal, jangan makan benda2 panas.kang tak pasal2 kuning anak naik.dahla menyusu badan.skang ni aku just apply losyen panas pada bahagian perut dan part badan yang rasa menggelebeh lepas bersalin haritu. seronok sangat guna losyen sejuta khasiat ni.tak melekit.once dah sapu terus meresap masuk kulit tanpa meninggalkan kesan berminyak. more over, bau losyen tu sangat best.ala2 apple hijau gitu..sedap ja pakai..:)  untuk minyak panas plak aku sapu kat bahagian degil macam peha, punggung, dan perut untuk mempercepatkan proses pembakaran lemak2 degil.


aku tak pakai losyen dan minyak panas macam tu ja..lepas sapu semua tu aku akan pakai stokin dan bengkung. jangan terkejut kalau tengok bengkung aku lain dari yang lain.aku pakai ikut keselesaan badan. nak tau bengkung apa??

II

II

II

V

nin dia!

produk cosway..julian jill waist trimmer.

tak kuasa aku nak pakai bengkung badan yang berikat2 sampai ke punggung tuh.aku dah serik pakai masa anak pertama dulu..memang seksa bila hang rasa nak terkencing or nak p toilet.kalau gatal terpaksa tahankan jaa...dahla nak ikat ambik masa yang lama..mak tak sanggupp!

sudahnya ada sorang kawan mak ni yang agak moden gak.dia suggest kat aku untuk try bengkung kat cosway.actually it's not bengkunglah but boleh diguna pakai dengan konsep yang sama. just tarik ketat2 then zaaaapp~! mudah bukan?memang trimmer ni tak selebar / besar bengkung tradisional, jadinya kalau korang nak trim bahagian punggung boleh beli dua trimmer.satu untuk bahagian perut dan satu lagi untuk bahagian punggung..

bengkung yang aku pernah guna dulu...pic:ihsan dari google.

hajat di hati pada mulanya nak beli bengkung moden macamni..


tapi bila tengok harga..masyaAllah! 
terus tak jadi nak place order.tehee~
takpalah..ikut pada kemampuan la kan..

2 comments:

  1. Husna, nak tanya dulu awak punya bengkung exactly mcm yg dalam gambaq tu kah? yang ikat macam tali kasut tu?

    ReplyDelete
  2. Ye dear..saya pakai yg jenis tali bersilang tu..mmg memrlukan kesabaran yg tinggi.sbbnya nak pakaidan buka ambil masa.bila nak buang air sengsara rasanya.huhuhu.

    ReplyDelete