Saturday, May 17, 2014

++kronologi bersalin++

Assalamualaikum and hi!

currently I'm in kedah for to complete my confinement here..mesti ada antara korang yang taktau yang dah bersalin kan?hehehe.maafkan akak ya adik2~takdan nak update cerita terkini.semuanya berlaku dengan pantas..tau2 ja dah ada baby..:)

untuk makluman sahabat-sahabat dan para pembaca semua, tuan blog telah selamat melahirkan seorang puteri pada tanggal 10.5.2014 bersamaan hari sabtu yang lalu.alhamdulillah kedua-dua ibu dan anak sihat walafiat.



pre-labour:
hari khamis minggu lepas merupakan hari last aku buat check up dengan Datin Dr. Mimin Tarmini..masa tu dia cakap baby betul2 dah berada dalam kedudukannya. means in anytime ja aku boleh bersalin..next appointment shud be on 16 Mei..tapi dia cakap itu pon kalau aku tak bersalin lagi la..hehe. suami aku dah risau sebab last time masa jumpa doktor time haiqal dulu the next day aku terus bersalin.hehe.cuak babe..this time, turun tanda darah masa pagi jumaat.masa tu aku nak bangun mandi and bersiap-siap nak p sekolah..bila dah turun tanda tu aku jadi gelabah sangat.terus call suami yang masa tu kerja shift malam.kelam kabut dia balik even aku cakap no need to rush since takda rasa sakit apa2 pon. before gerak g hospital, we had nasi lemak and kuih2 for breakfast. like seriously memang takda rasa sakit. sesampainya kat hospital pantai, nurse yang attend aku tu check.(paling tak suka seluk2 untuk check bukaan) tapi apakan daya, itulah prosedurnya. bukaan masa tu baru 1cm. so nurse tanya samada nak terus admit ward, tunggu atau nak balik dulu..aku ajak suami balik dulu sebab malas nak admit ward awal2.kang charge lebih plak.huhu.so kitorang pon balik dulu..

sempat bergambar before balik rumah..hehe.kembang tak??kembang tak??teheee~:D

lepak2 kat rumah kejap dan biar suami berehat dulu.then dalam pukul 3.30 macamtu baru decide nak keluar makan..aku teringin sangat nak makan nasi ayam hainan.suami pon ikut jaa...dah bini nak beranak kan.haruslah tunaikan apa saja yang dia teringin nak makan.hahaha!

meet the best nasi ayam in town and the best husband in the world:)

sepanjang jalan dan setiap masa tak lekang dari mulut dia tanya whether aku ada rasa sakit ke tak. dia agak pelik sebab kali ni rasa macam lama plak without any signs of contraction.aku cakap, normal lah tu..kadang2 ada yang tunggu sampai seminggu lepas bukaan 1cm baru deliver..pas puas pusing2 kat aeon 18, lepas solat maghrib baru kami balik.suami suruh aku rehat..dan tanya wether aku nak p sekolah ke tak on the next day.sabtu lepas sekolah ganti..tak sempat nak sekolah ganti pon.tehee~pukul 3.00 pagi (sabtu) dah mula rasa mild contraction.

labour:
3.30am kami terus gerak ke hospital pantai..jalan lengang betul seperti jalan tu kami yang punya!heheh. sampai ja kat hospital suami amikkan wheelchair dan suruh aku dok diam..aku cakap, boleh jalan lagilaa.bukannya sakit kuat pon.segan kot orang dok tengok..dia balas."perasan, manada orang pepagi buta nak tengok awak."-___- '
eh.lupa plak yang waktu tu masih awal pagi.orang dok nyenyak tidoq lagi kot.mihmihmih.seram gak nengok labour room waktu tu.sunyi sepi.ada pon sorang dua nurse ja.sesekali terdengar gak suara baby menangis kat dalam nursing room. masa nurse check buat kali kedua, dia cakap bukaan baru 3cm.aik????punya banyak jalan dari tengahari sampai petang, then siap cuci rumah lagi.baru bukak 3cm????takpa2..maybe belum masa baby nak keluaq kot.kali ni memang tak boleh nak balik rumah dah.nurse suruh aku berehat ja dalam bilik (bilik standby untuk bersalin) sepanjang dok dalam bilik tu, memang aku dok dengar bacaan suci ayat2 Quran. suami dah standby ipod kat aku. dalam pada masa yang sama aku dok berdoa supaya Allah permudahkan urusan aku untuk bersalin. aku dengar bacaan surah sampai tetido.siap boleh mimpi beranakkan haiqal dulu..hihi. around 7.30am, tiba2 rasa sakit yang amat sangat..dalam hati dah masa rasanya..terus picit button emergency banyak2 kali then call suami yang waktu tu berehat kat surau.berlari dia datang kat aku..masa tu air mata dah meleleh menahan sakit yang amat. nurse plak baru nak call doktor yang incharge.huhuhu.makanya terpaksa lah aku menunggu doktor lebih kurang sejam.biasalah, doktor kat private manada yang dok standby 24jam kat situ.dia memang standby kat rumah ja. suami  memang banyak main peranan untuk tenangkan aku even though dia cemas sebenarnya.dia sangat positif, dan berjaya buat aku tenang..setiap kali rasa sakit aku akan picit lengan dia sekuat hati.dia tak bagi aku bergantung kat neb, takut aku jadi lalok dan takda tenaga untuk meneran nanti. lepas tu terus ikut instruction dari suami. sangat2 membantu ok..dalam waktu menunggu tu tak terkira banyaknya contraction aku rasakan. memang dapat rasa baby kat hujung2 dah.suami kata jangan bukak kaki lagi..takut baby terkeluar..haha!bunyi macam ngeri.tapi itu kenyataan..nak buat macamana, dah main dengan sakit mana nak ingat apa dah..kadang2 tu terangkat jugak kaki..huhuhu.dalam 8.30am baru nampak kelibat doktor..terus rasa lega yang amat..dia datang, tak sampai 5 minit terus bersalin..fuhhhh~pantas betul baby meluncur keluar.terus kedengaran suara baby menangis kuat..dan sekali lagi aku menangis terharu atas kurniaan cahaya mata kedua.syukur Alhamdulillah! and I love u so much encik suami!!!!

post-labour:
baby kecik tak sampai 3kg.. jadinya luka tak banyak..kena jahit sikit ja..untuk dua2 anak syukur aku tak ambil epidural..yang first tak ambil sebab tak sempat, anak kedua ni aku tak ambil sebab aku tanak..nak bear dengan sakit konon2nya.baru real!;p
selesai keluarkan uri, (suami pergi iqamah kan baby) aku ditolak masuk ke dalam ward. sebelum tu nurse saja bawak aku masuk kat nursing room untuk tengok keadaan baby..happy sangat bila tengok anak sendiri.
rasa sakit terus hilang macamtu ja..


terima kasih kepada semua yang datang melawat dan mengucap tahniah atas kelahiran bayi kedua..itu saja yang dapat aku kongsikan dalam entri kali ni.will update about my baby soon~:))


No comments:

Post a Comment