Wednesday, April 23, 2014

++ubatan yang selamat dimakan ketika mengandung atau menyusukan bayi++

Assalamualaikum..

just now I was having a conversation with my husband regarding safe medicines for pregnant lady and breastfeeding mom. ramai yang tak peka akan kesan pengambilan ubat terhadap bayi yang dikandung or bayi yang menyusu secara exclusive. biasanya, bila jadi apa2 pada bayi baru nak panik dan paling parah bila semuanya sudah terlambat..nauzubillahiminzalik..aku pon taktau selama ni..ubatan yang aku makan selama ni pon semuanya disediakan oleh suami.he knows better what should and what shouldn't take. kalau ikut aku semua aku belasah je.asal boleh baik dengan segera.

petang tadi, one of my housemates in college back then asked me about is it safe to breastfeed her baby while she's down with fever?? I can't give the answer simply like that cause I need my husband's advise regarding this matter. the answer is, better not to breastfeed your baby directly. if you have ebm stocks at home, try to feed your baby using a bottle. itu adalah lebih selamat.daya ketahanan dan sistem imun baby tak sama macam orang dewasa. once dia dah berjangkit memang susah nak baik. nak makan ubat pon perlu dapatkan consultation daripada doktor yang pakar.namun demikian, terdapat 3 jenis kumpulan antibiotik yang selamat dimakan iaitu kumpulan penisilin, kumpulan erythromycin, dan kumpulan cephaloslorin.so, u better check sebelum makan apa2 ubatan.:)

kalau ibu menyusu ada ambil antibiotik ketika demam, JANGAN susukan anak secara langsung. ini boleh membahayakan nyawa baby. kesannya, dikhuatiri akan berlaku reaction terhadap baby macam alahan pada kulit, sesak nafas dan sebagainya. baru2 ni kita digemparkan dengan berita seorang bayi berusia 9 bulan mengalami kesan lecuran yang teruk setelah diberi ubat oleh doktor. dan akhirnya bayi tu meninggal dunia.sedih sangat..pastu doktor plak dituduh membunuh kerana memberi ubatan yang salah sehingga menyebabkan kematian. masyarakat yang taktau the real situation pakat dok hentam doktor ramai2. maki itu ini without knowing takda seorang doktor pon saja2 nak bagi racun kat pesakit. yang jadi doktor ni sejak dari awal lagi mereka dilatih untuk menyelamatkan nyawa pesakit..how come mereka boleh dituduh sebagai pembunuh kan????please..don't judge them dari segi tuduhan yang dilemparkan tanpa mengetahui perkara sebenar or bukti kukuh..

lemme share something..kaedah yang selamat untuk merawat selsema bagi ibu mengandung:
1. makan makanan yang seimbang.lebihkan makanan buah-buahan yang mengadungi khasiat vitamin c yang tinggi..vitamin antioksida seperti vitamin c dapat membantu melawan jangkitan.
2. minum air sekurang-kurangnya 1.5 liter sehari.tak semestinya minum air mineral tapi jus buah pon bolehhh~
3. kalau hidung sumbat, boleh sapu vicks pada hidung untuk kelegaan.takpun minyak kapak pada tisu dan hidu tisu tu..
4. kalau korang rajin, didihkan air dan wapkan muka..bila kena stim panas, rongga2 hidung akan terbuka..

ubat titik hidung tidak digalakkan untuk diambil..kalau nak guna kena dapat advise daripada doktor.

batuk/demam plak:
1. minum air suam yang dicampur sesudu madu dan perahan lemon..insyaAllah dapat melegakan gatal tekak or batuk2.
2. gula2 seperti hacks hitam(in red wrap) or strepsils pon membantu.



3. kalau kedua2 kaedah di atas tak berkesan, boleh makan ubat batuk jenis benedril.

itu saja yang boleh dikongsi.kalau ada sebarang kesilapan pada penulisan saya di atas, boleh tinggal komen ye.







1 comment: