Thursday, April 03, 2014

++hadiah buat mak ayah++

Assalamualaikum..

Alhamdulillah harini ayah dah boleh guna kereta baru..yay!!!!aku pon punyalah excited sampaikan ntah berapa kali aku call depa.hahaha!
tercapai gak hajat untuk tengok ayah bawak brand new car walaupon kereta tu biasa-biasa ja.selama ni kami tak pernah merasa untuk naik kereta baru macam orang lain since daripada kecik. dulu2 ayah cuma mampu beli kereta second hand. tapi tu pon kami sekeluarga dah cukup seronok sebab boleh bergerak ke sana ke mari.  

first time ayah beli kereta tahun 1998. masa tu aku baru nak masuk darjah 6. sebelum ni kami nak ke mana2 naik bas, basikal or motorsikal ja.tak macam orang lain.but aku bersyukur sebab ayah dan mak datang jugak ke sekolah naik kereta buat kali pertama aku masa result UPSR keluar dan terus celebrate makan tengahari kat restoren.;) waktu tu kalau makan kat luar rasa hebat sangat dah walaupon makan kat restoren biasa2 ja.jarang merasa makan kat luar sebab mak kata nanti membazir..

first car: toyota corolla KE30 warna krim.

waktu zaman sekolah dulu aku tersangatlah kurang keyakinan diri..nak2 bila dah menginjak ke sekolah menengah.dapat plak masuk sekolah elit..huhu.waktu tu ayah cuma bekerja menjual kuih dan nasi lemak. duit berniaga tu 100% sumber pendapatan kami sekeluarga.pencen takdak sebab ayah bukan kerja dengan government. kalau ayah tak sihat, memang tak berniaga la jawabnya dan income tak masuk untuk hari cuti..jadi pendapatan bulanan terjejas. hurmm..
setiap tahun dan setiap kali waktu kutip yuran sekolah aku mesti aku antara orang yang akhir bayar. kadang2 yuran bayar sikit2. rasa macam nak letak kepala bawah meja bila cikgu tanya..
"ainul..kamu sorang ja lagi yang belum bayaq yuran bla..bla..bla.."
-____-

jadinya masa sekolah dulu2 aku cari duit poket sendiri. kebetulan jiran depan rumah berniaga bawang2, ikan bilis dan ikan masin kat pasar malam.setiap kali sampai stok bawang or ikan bilis, aku akan pegi rumah dia untuk ambik upah buang kulit bawang and kopek ikan bilis(buang perut) seguni bawang=RM4, 10kg ikan bilis=RM6. selain tu, jiran sebelah rumah plak buat kuih. sehari dia jual 10-12 jenis kuih.jadi waktu cuti sekolah aku akan amik upah kelim karipap, buat ketayap dan kuih cara. sehari dapat RM3.
jadinya duit yang aku kumpul tulah aku guna untuk beli barang2 yang teringin macam orang lain. 
duit biasiswa yang aku dapat plak aku share dengan parents untuk beli barang2 dapur, beli basikal dan keperluan sekolah yang lain.Alhamdulillah walaupun tak semewah dan sesenang orang lain tapi kami selesa.

teringat dulu, aku bersungut nak makan kat mcD.tengok iklan macam2 kat dalam tv. ada bigMac lah.Happy Meal lah.budak2 hingusan macam aku waktu tu memang senang terpengaruh.hu..atas dasar kasih parents kat anak2 depa bawak kami adik beradik makan kat mcD. bila tengok price list kat board mak termenung.semua dirasakan mahal kecuali Mc Egg..RM1.70 je sebiji..so, mak and ayah cakap kami boleh order McEgg je.air plak beli 2 gelas dan kongsi sesama. rasa macam down sangat bila tak dapat Big Mac mahal!:( sau benda at least,orang lain makan mcD kami pon makan ye dok??hehe.

skang ni menu ni dah takda kat mcD.

masuk 2nd year degree kat maktab ayah upgrade kereta lain.
pic ehsan dari google.

jujurnya mak ayah bukanlah orang yang senang.but they are the best parents in the world.bersusah payah membesarkan kami semua. now aku dah ada kerja sendiri, ada gaji dan keluarga sendiri. Alhamdulillah, Allah telah menghantar seorang hambaNya yang sangat baik untuk bantu kami sekeluarga.thank u husband!love u so much!
seboleh-bolehnya aku cuba provide apa yang kurang untuk parents aku. berkat doa mereka buatkan aku dapat hidup selesa macam skarang ni..syukur ya Allah..sob..sob..sob..

nak tau model kereta yang aku cerita awal2 tadi?

tadaaa~!
brand new saga sv in brown!:D

sungguh rasa nak nangis bila tau akhirya ayah merasa drive kereta baru sendiri.
u deserve this ayah.

p/s: hargailah ibubapa anda. tanpa mereka, takkan ada kita kat dunia.

2 comments:

  1. kak husna...background family kite same dan kete2 yg ayh kak husna pkai pun sme je mcm ayh sue...hhuhuhu...sngt2 sama...Alhmdulillah kan....walau xkaya tapi kite rase selesa n itu smua buat kite sedar dan lebih matang...kak husna yg belikan utk ayh ek kereta saga tu?

    ReplyDelete
  2. a'ah su..akak yg belikan utk mak ayah akak since suami akak banyak bantu dari segi kewangan.alhamdulillah...:)
    tak semestinya kita bantu dari segi kebendaan n kewangan.yang paling penting ingatan kita kat dorang yg banyak berkoban untuk kita sejak kecik.

    ReplyDelete