Monday, April 14, 2014

++pubic bone pain++

Assalamualaikum...

pregnant kali ni aku diuji dengan pubic bone pain.apa tu???bahaya tak??ok.lemme explain..aku takdelah pandai sangat malah bukan doktor pon.huahua.tapi aku ada buat carian di google and beberapa website kesihatan untuk tau apa yang sebenarnya aku alami. cewahhh~selain tu ada juga bertanya 'roomate' kesayangan..

tak semua ibu mengandung akan alami kesakitan ni.macam aku masa ngandungkan haiqal dulu takda plak rasa sakit apa2.setakat lenguh pinggang sikit2 je..at first masa rasa sakit tu aku macam konfius kejap..aih.takkan nak beranak dah kot.padahal masa tu kandungan baru nak mencecah 7 bulan..tapi aku yang aku perasan sakitnya bukan kat bahagian perut tapi sakit kat tulang TUTTTT~huahuahua! ada sekali tu punyalah sakit sampai aku terpaksa telan panadol 2 biji baru boleh tido malam.kalau tak, jenuh nak menahan kesakitan.dia punya sakit tu lain macam tau.NYUT..NYUT..NYUT!nak bangun dari duduk punyalah siksa.rasa macam tak terbangun/berdiri pon ye gak..terus cakap kat suami..then dia cakap.."ni mesti berdiri banyak kat sekolah kan..."

then masa pergi buat check up kat hospital, ada tanya doktor pakar tu berkenaan dengan kesakitan ni.dia cakap it's normal..bila baby semakin besar..dia akan menekan beberapa vessel or saluran darah menyebabkan ibu rasa sakit dan tak selesa..tapi agaknya betul apa yang dia cakap.sebab start baby dah besar sikit baru rasa sakitnya. so, apa nak buat untuk hilangkan kesakitan ni????

as a teacher aku memang banyak berdiri dan bergerak ke depan, ke belakang untuk pantau murid..jarang duduk setempat sebab memang tak digalakkan buat macamtu pon kan??apa yang aku perasan bila aku berdiri lama, balik rumah je mesti rasa sakit. bila kurang berdiri sakitnya kurang..so, kawan2 yang alami benda sama, elakkan berdiri terlalu lama ok..

kalau dah rasa sakit teruk, baring dan berehat..tak payah nak buat keje apa2..sampai sakit tu reda..jenis aku plak, balik rumah tak reti nak duduk diam.mesti nak kemas2 apa yang patut and masak untuk suami dan anak teruna tu. bila dok terbaring je rasa lemah dan malas plak kekdahnya.huhuhu.tu yang suami selalu bising.hehe. kadang2 dia nak kurangkan beban aku, dia cakap tak payah masak..dia akan beli kat luar..mithali sungguh..keje2 kat rumah pon banyak dia yang buat skang ni.puncanya, dia tanak aku buat banyak keje rumah..balik berehat je..:)

selain dari tu, cer korang ambik kalsium obsermatrix dari shaklee..amalkan makan sebelum tido.esoknya korang akan rasa cargas..insyaAllah..aku ni bukannya agen shaklee pon.cuma nak share benda bagus..

k lah.nak melayan anak teruna kittew~bai!

No comments:

Post a Comment