Friday, February 14, 2014

++tips tangani anak suka mengamuk++

Asaalamualaikum..



rata-rata anak yang berumur 1-3 tahun ni suka TANTRUM..it is one of the ways to seek for parents' attention.as a mommy aku pon mengalami fasa yang sama.haiqal, kalau kita marah dia or say NO! dia akan terus guling atas lantai seolah-olah perkataan tu macam ada sign suh dia mengamuk.haha!lagi2 masa kami kat DUBAI haritu.memang itu waktu yang paling mencabar untuk aku dan suami..kami tengok anak orang lain elok je behave dalam stroller.baik laki or pempuan.haiqal plak tanak duduk lama dalam stroller.yang dia tau kalau dia tak larat jalan mama akan jadi mangsa untuk minta dukung.habislah mama anak oi..mana nak bawa adik dia dalam perut..lagi nak kendong dia ke hulu ke hilir..memang tak mampulah kan..ngan ayah tanak nak minta dukung.kalau dia nak pon dukung kejap2 je.pastu mesti dia mengamuk nak datang kat aku..huhu.
last2 ayah dia akan upset dan tinggikan suara..lagilah dia mengamuk sampai sedu sedan.paling tak menahan dia lap air mata yang kuar berjurai-jurai..kuat drama sungguh budak tu.

kalau g supermarket plak dia bukannya mengamuk sebab tak dapat barang yang dia nak..tapi mengamuk sebab aku tanak dukung.-___-'
kalau dari sudut positif baguslah sebab tak payah nak susah2 sogok dengan toys or apa2 benda dari supermarket. malu kami jadinya bila pak2 and mak2 arab tengok anak aku guling2 atas lantai.depa pandang semacam ja..yelah.depa memang jenis yang tegas didik anak.jadi anak2 macam tak berani sangat nak tantrum.selama 3 minggu aku kat sana memang langsung aku tak jumpa budak2 nangis macam anak aku.kalau kat malaysia banyak la spesis2 haiqal neh.hehe.based on my readings, anak2 orang ASIA memang sangat kuat ikatan dengan ibubapa..orang Asia ni jenis lembut hati.nangis sikit je mesti terus angkat dukung.kalau style barat, kalau anak depa nangis, memang depa buat kering je..sebab tu kita boleh tengok anak2 depa dari kecik sampai umur 6 tahun elok je dalam car seat kat tempat duduk belakang.


jeles tengok budak ni dok dalam car seat dia..siap buckle safety belt lagi.plak tu senyum keriangan!huh.

so untuk menangani anak yang suka bebai or mengamuk, ada yang suggest kat kami suruh tengok rancangan yang dikelola oleh JO FROST..mesti ada yang pernah dengar nama dia kan??she's very famous all over the world.ramai nak dapatkan khidmat dia untuk bantu selesaikan masalah tingkahlaku anak2.



she has written a lot of parenting books. but malas nak beli buku.malas nak baca ok..so tengok rancangan dia pon dah memadai di saluran 709 astro. dia ni kalau diikutkan takda anak pon.tapi dia ada kepakaran dari segi penjagaan kanak-kanak sebab dia pernah bertugas sebagai nanny di US dan Britain selama 22 tahun. hebat~!!orang putih sanggup hired dia dengan jumlah yang mahal untuk tangani masalah anak2 depa.hasilnya??PROBLEMS SUCCESSFULLY SOLVED!:)

dalam mendidik anak-anak kita tak boleh jadi terlalu lembut dan terlalu garang..kena pandai2 bertindak mengikut situasi.macam kami, aku tak garang.tapi suami memang kena tegas supaya anak tak boleh berkelakuan lebih dari had.dia perlu tau apa yang dia BOLEH buat dan TIDAK BOLEH buat. bila kita marah anak kita, (meninggikan suara tanpa sebarang sentuhan fizikal) jangan sesekali kita senyum2.after kita marah, kita kena terangkan kenapa kita marah..walaupon dia tak faham but kita kena keep explaining. lama2 kelamaan dia akan tahu juga..

bila anak nangis, alih perhatian dia dengan sesuatu yang dia suka..jangan sesekali kita angkat dia or dukung (which is aku selalu buat sebelum ni) contoh:masa anak nangis kita boleh cakap macamni...
"haiqal...jom kita minum milo...sedapp..mama buatkan milo ok??"
aku praktikkan kat haiqal and it works.:))

cuba elak dari cakap benda yang bermula dengan perkataan negatif seperti JANGAN!, NO!, DON'T, STOP! dan sebagainya. kalau nampak dia buat benda yang tidak sepatutnya, cepat2 tarik tangan dia dan bawa dia ke tempat lain.pendek cite..kita alih perhatian dia..kalau tak berjaya..cuba buat seperti contoh ni:
"auchhh..~!panas lah cawan tu..mama takutlah nak pegang" dengan mimik muka takut bersungguh-sungguh.secara tak langsung, anak akan faham..

selain tu, untuk menjadikan sesuatu perkara tu sebagai kebiasaan atau habit,kita kena buat secara konsisten selama lebih 21 hari..contohnya, kita nak ajar anak duduk dalam car seat. memang mula2 anak akan menangis..tabahkan hati wahai ibu!tak lama pon nak suruh anak biasa duduk dalam tu.dalam sehari tu kita letak baby dalam car seat lebih kurang 10-15 minit. aku dah terlepas nak ajar anak aku.sebab aku start tengok rancangan jo frost masa umur haiqal 1 tahun 6 bulan. masa tu haiqal memang dah duduk belakang sepenuhnya. tak ganggu kami drive keta.sebab apa yang kami ajar, once dia nak datang depan, dia wajib pakai seat belt.kalau nangis tanak pakai otometik dia kena duduk belakang..hasilnya skang ni, bila dia naik keta dan duduk depan, dia akan suruh kami pakaikan dia seat belt.agak2 dia dah bosan, dia akan minta kami unbuckle dan dia akan terus ke belakang..:)

alhamdulillah..skang ni aku lega banyak sebab haiqal dah banyak berubah ke arah yang lebih positif after mempraktikkan beberapa tips yang dikongsi di atas.
sebagai contoh,baru tadi.aku buka laptop untuk isi maklumat murid online..tiba2 dia datang dan nak off plague/switch.apa yang aku cakap kat dia..
"haiqal..nanti laptop mama dah penuh bateri baru haiqal tutup switch k?"

he did listen to me and understand my words very well.:))
he becomes so adorable day by day..sampaikan susah aku nak marah..kalau dia buat salah, dia akan cepat2 datang kat aku untuk bersalam..then dia akan kiss kat pipi tanda permohonan maaf.hahahaha!
terus sejuk hati mama..

p/s: haiqal masih lagi dalam proses pembentukan behaviour..masih banyak lagi yang kami perlu pelajari...dengan kami dia dah ok banyak..cuma dengan orang dia akan meragam..hurmm..
will try hard to solve this problem..perhaps haiqal dan adik dia membesar menjadi anak yang soleh dan sangat menyenangkan orang ramai..amiinnN~

1 comment:

  1. sy ade masalah lebih kurang sama dr segi tantrum. seatbelt xde problem sbb dari kecik mmg letak dia kt situ..cuma nk tanye, normal ke tantrum tu siap dgn physical attack? bila sy marah anak, dia datang n lepuk muka saya! sakit pulak tuh! -- sy tak pernah pulak pukul dia. so sy tak taw dia belajar dari mana..maybe mase htr kt babysitter kot..:(

    ReplyDelete