Thursday, June 17, 2010

++kerabu mangga...simply delicious++




salam...~
dalam masa 2 minggu ni aku asik nk makan tomyam n kerabu mangga jek...
nk kata ngidam...what da heck..ahaha..kawin pon belum..;p
masa g langkawi..bole kata ari2 kena ada kerabu mangga...
sedap weyh...
MySpace

tp dalam sedap2 gitu ada gak yg tak makan..
cik amy ckp die takleh makan buah yg dijadikan lauk..
maknanya pajeri nenas ke...gulai pisang ke n so many more die tak layan...
hahaha..rugi babe..sedap tu ratah,.
ade gak mcmtu kn..
kalo aku...semua buah aku bedal kecuali durian...peace yawl~~


arini bangun pagi jek aku terus teringat nk wat kerabu mangga sendiri..
jadinya aku konpemkan ngan mak aku apa bahan2 yg perlu ada dlm kerabu mangga tu..
so..menurut resipi my mum...ape yg perlu diletakkan dalam kerabu is:
1)mangga hijau yg besar.jangan amik mangga yg da masak.x jadi nnt.(of course la kena ada..kalo takde namanya bukan kerabu mangga ok)
2)bawang besar...mayang tebal2 sket..
3)kacang tanah segenggam yg ditumbuk kasar..
4)udang kering...goreng terlebih dahulu ye..
5) cili padi..aha..yg ni korang letak ikot suka ati korang la ye..kalo rasa nk makan pedas..potong lebih sket..kalo tak makan pedas..letak sket jek..
6)air perahan limau nipis..lagi masam lagi best..
7)garam n gula secukup rasa...

mangga tu korang janganla plak letak sebijik mcmtu jek.mestila kena potong isi atau raut halus2..
pastu masuk semua mende alah tu n gaul...
then terus jadik..heheh..selamat mencuba~!!



kt kaki ada nota::
-teringat kerabu mangga kt thailand restaurant...da best kerabu mangga ever..
u shud go there n taste it by ur own...
lokasi???langkawi...:))


1 comment:

  1. ske laa kn kerabu manga langkawi. sye ni nk mati meratah. pedas nk mampos kowt~ die ni mkn selamberrr jek. ces. tercabar kelakian k. serious people, damn hot!!!

    ReplyDelete