Wednesday, March 14, 2012

++tips mengawal perbelanjaan dengan bijak++


assalamualaikum...


when we talk about managing financial mesti kebanyakan orang akan mengatakan yang perempuan ni tak pandai nak menyimpan duit dan selalunya duit banyak mengalir dari beku.hehehehe.
well...I must say that ada yang betul dan ada yang tak betulnya.

actually one of my new year resolutions is wanna save a lot of money!yes..!!buat tabungan untuk diri sendiri dan bakal baby..kita tak boleh mengharapkan 100% daripada suami sepenuhnya..sebab kita pon bekerja dan anak ni pon anak bersama kannnn.so kena ada give and take lorr...

bila aku revise perbelanjaan aku berdasarkan pemerhatian yang dibuat sepanjang tahun lepas, aku banyak bazirkan duit beli barang2 yang tak berfaedah.pernah sekali cakap ngan encik suami..

"sayang ni asal dari keluarga orang susah..teringin gak nak beli barang2 macam orang lain guna hasil titik peluh sendiri..abang takpela..dah ada semuanya since dari dulu lagi"
--sambil buat muka sedih..haktuih.;p--
encik suami tersenyum je dengar statement aku...dan sebenarnya dia pon kurang bersetuju dengan my point of expensing my money on some wasting things.pastu dia tanya aku balik..

"sayang beli semua barang tu,is it keperluan?or kehendak?"

errmmm...dah mati akal nak jawab ape dah.haha!I must say that most of the things are to fulfil my desire and not my needs.heee~
jadinya encik suami yang tersangat prihatin ada kongsi beberapa tips macamana nak control perbelanjaan bulanan (bukan bermaksud dia nak kawal gaji aku.NO) dia cuma nak bantu je pasal bini dia ni jenis boros..di sangat bijak menguruskan duit.kalo aku...sukahati je beli itu ini..last2 ada benda yang tak guna..ampess~

1. buat anggaran kasar perbelanjaan bulanan..contohnya..:

bil
Butiran
Jumlah
1
Makan & minum
300
2
Minyak kereta
200
3
Family
600


jadual kat atas ni contoh sahaja ye...ada banyak lagi yang perlu di list kan dalam jadual tu.


2. sediakan buku kira-kira saiz kecil siap dengan jadual lagi.setiap kali korang berbelanja or keluarkan duit, tandakan dengan pen merah dan duit yang tak terusik tu tanda dengan pen hitam.catatkan setiap apa yang korang belanjakan berserta dengan tarikh dan waktu supaya korang tahu dan ingat. tapi encik suami lebih prefer tulis segalanya dalam Microsoft excel je.kagum aku tengok dia punya aliran keluar masuk duit..merah keluar,hitam simpan.

 
pilih mana-mana yang korang rasa senang nak guna and tengok selalu.

3. bawa duit yang secukupnya bila keluar
jangan bawak cash bebanyak..sekali keluar jangan bawak lebih dari RM 100. maksudnya RM 50 tu untuk contingency money which is cannot be used dan another 50 tu untuk belanja..gasaklah cukup ke tak cukup.janji tak over expense ok.

4. main duit kutu (for people like me)
hahahahaha!!!aku tak reti nak menabung.so aku main duit kutu...kiranya duit tu macam simpanan lah..then dapat bila waktu tiba.untuk tahun ni nasib baik giliran aku last2.selamat sikit.risau kalo dapat awal, duit habis awal.


alhamdulillah..tahun ni adalah gak simpanan yang dibuat..dan setiap bulan makin bertambah.rasa bangga dengan diri sendiri pon ada sebab dulu2 punyalah susah nak simpan duit..hehehe.teruk kan?credit to encik suami sebab banyak membantu dan menyokong daripada belakang..

selamat mencuba!!



No comments:

Post a Comment