Saturday, April 05, 2014

++nak jadi apa besar nanti??++

Assalamualaikum..

bila dah jadi mak2 ni aku tak terlepas untuk mensasarkan cita-cita untuk anak aku. setiap parents pastinya nakkan anak dorang menjadi someone yang bekerjaya and berjaya bila dah besar nanti.dengan harapan anak2 dapat bantu kita bila dah tua kelak.gitu lah kekdahnya kannn..memandangkan aku dan suami mempunyai profesion yang sangat berbeza, bukan tu ja..minat dan kecenderungan pon teramatlah lain.aku cikgu.minat plak seni...suami plak minat sains dan matematik..dia punya minat sampai tengok rancangan TV IQ untuk students SPM dan selesaikan soalan2 berkaitan dengan dua subjek feveret dia.fewwhhh.kalau aku dapat soalan gitu jawabnya tido tak berjawab sampai ke sudah..hahahah!

so far aku tengok haiqal memang sangat suka dengan buku dan muzik..dia siap boleh hafal step tarian dalam hi5. bab buku plak, malam2 sebelum tido dia akan mintak kami bacakan kat dia sampailah dia rasa puas dan boleh tido.kalau pergi supermarket pon dia sibuk tengok bahagian buku.tang kerepok or cokelat memang bo layan~ jadi kami takleh nak agak kencedurangan dia buat masa ni.dia amik serba sikit kat ayah dan mama dia.

SEKADAR PERKONGSIAN, dulu aku memang suka berangan anak aku jadi doktor, engineer or businessman berjaya. tapi lepas aku dengar satu ceramah dari radio IKIM tak lama dulu , terus aku berubah 360. as parents, kita seharusnya berdoa pada Allah supaya jadikan anak kita sebagai AHLI SYURGA..tak perlu nak tetapkan kerjaya mereka sejak dari kecil. menjadi ahli syurga ni merangkumi keseluruhan aspek. dari sahsiah, kemenjadian modal insan, pelajaran dan sebagainya. selalu kita dok dengar anak2 yang berjaya lupa kepada parents. sibuk kejar duniawi dan wang sampai tak sempat nak bertanya khabar mak ayah di kampung.:(  sedih je dengar..aku tanak jadi mak yang dilupakan anak..uhuhuhu.sebab tu aku cuba berbakti sehabis boleh kat parents aku berharap anak aku akan buat benda yang sama nanti.



doktor muhammad haiqal in the house!
his first patient.AYAH.bahaha.

4 comments:

  1. sedihnyaaa ayat last entry husna ni :'(
    btw, haiqal comel... mata macam mama :)

    ReplyDelete
  2. olololo....comey ngat doktor haiqal!!insyaAllah, haiqal akan membesar dengan baik, dari segi akademik & agamanya kalau betul acuan ibu bapanya =)

    ReplyDelete
  3. Izz:rasa takut n kesian sesgt bila tgok parents yg dilupakn anak2.hurmmm.keep praying the best for our kids.kuncinya, sntiasa berbalik pada Allah..insyaAllah akn dipelihara hubungan kekeluargaa.:)

    ReplyDelete