Friday, March 05, 2010

++...my batik painting...++

semlm aku brtungkus lumus ngan wanie wat batik...
sumone asked us whether we eager to help her to carry out diz project...we juz nodded our head to show our willingness assisting her..cuz she is a kind hearted teacher..

mula2 tu agak penink gak nk cari motif....

"na...kite nk wat corak ape ek...??"

"ntahle...aku pon blur gak neh..lama gle tak wat batik..."

"aku pon same...due date da dkat...mlm ni kite trace dulu ah...pnjamla batik sape2 dulu...."

"a'ah...aku pon dulu2 wat batik trace dr kain batik mak aku je...snang...tp masa tu aku wat dlm grup...2 minggu wat mnde alah tu br siap...."

"ikaa......nuri....!!!bole tak nk pnjam batik korank nk lukis batik....??"

*cik kaka n cik nuri kasik dorang punye..


after making some researches from da internet n also from da real batik itself we decided to borrow it from cik kaka..

aku???aku mmg atk pnah ade kain batik...hahahaha!!!KANTOI.....
sile jgn judge saya berdasarkan saya pkai kain batik ye...makasey...
loqlaq kan anak dara neh...
kt umah pon aku tak pnah pkai ni plak nk pakai kt umah sewe...
kalo aku pakai tak bersebab maknanya pale aku masuk air la tu..


actually sekali skala men warna ni best gak...n aku mmg minat mewarna...kalo org tua2 kata menitik air liur lah kalo bole pegang berus..ME LIKE PAINTING.....~!!!.heheheh~~



so...start semlm a.k.a 4/3/10 kitorg start wat...
lpas maghrib plak tu wat...then benti jap g mkn...
smbung wat balik smpai kul 2 pg....kejap je kn...???

korang leh nengok sndiri hasil kerja aku yg dibantu oleh cik wani...
kitorg mmg good as partner...cececececeh..

perasan lagik*





1st skali trace corak motif guna tracing paper...then ikot outline guna wax krayon...perlu diingatkan...jgn sekali2 guna oil pastel..sbb bnde tu tak betul2 water resist..
penaja krayon: cik nuri
penaja batik : cik ika





pas da ikot ouline guna krayon...warna jela guna teknik resis..
batik kn guna lilin canting kn..so takkanla nk cari canting..dapur gas...n lilin warna emas semata nk wat lukisan sekangkang kera ni kn...sgt x berbaloi kot...
saiz drawing block : A3 = 2 x A2






warna ke hati2 n ngan cara yg betul..kalo warna tak betul nnti jd flat colour..tak jd batik dah nnti..






pucuk rebung kne guna warna yg terang2..sbb tu bhagian kaki batik..







warnakan latar belakang ikot citarasa masing2...disbbkan warna laen tade..yg ade pon warna hitam jek..so aku pon taram la warna neh...






tadaa....!!!nila hasilnya...hehehe...slamat mncuba....
pic agak gelap sbb mlm pon da makin pekat...heheheh...



1 comment:

  1. "wah biase2 je batik ni"..haa ni kate2 awak..:)

    ni kate2 batik enthusiast cam kte lak ,
    "kilang batik awk ni katne??.."..

    ReplyDelete