Sunday, April 25, 2010

++mana perginya kasih sayang seorang ibu dan ayah...?anak atau wang yg lebih penting..?++


salam...~
Ya Allah...penat sungguh satu hari ni kt padang bg moral support kt budak2 bola baling skola...
fuuuuhhh,,,,menang beb....menang sorak...wakakakak...
unfortunately we were defeated by two teams...
poor us..
ehe...tp redha jela kn.sbbnye berlatih pon 2 hari jek..
mmg budak2 tak smpat nk catch up apa yg diajar..hewww,,,~

hye2...perkenalkan,,,ni sofea...
comey gile kn...rambut mcm wat highlight perang jek..

sofea ngan tudung tadika die...

sofea n akak die tasya...

mesti u olz tertanya2 kn nape aku upload gambar dorang neh?
hurm,,,,nmpak je dua org budak cute neh senyum...tp korang taktau ape yg dorang lalui...
FYI...dorang ni mmg sangat2 berdikari..
ptg td msa baru smpai skola tunggu budak2 bola baling naek van,,aku terkejut berok sbb ada sorang budak kecik comel sangat duduk skali ngan players...die main sorang2...
aku pon tanyala budak2 ni...sape budak tu,,?
n dorang jawab tu adik tasya...budak paling muda dalam team b.baling skola aku..
ouh,,no wonder la muka dorang hmpir sama..cuma si tasya da gelap sket sbb main panas..

sian sangat kt budak 2 orang neh..
si tasya cakap die terpaksa bawak adek die ikot skali sbb takde sape kt umah...
mak ayah mmg mlam kul 11 or 12 baru smpai umh...
dorang ni mmg survive sndiri..
aku smpat tanya kalo tasya balik skola lambat ada klas lmbat,,,adik die tinggal ngan sape??
die jawab adik duduk sorang kt umah...
Ya Allah..tersentak aku dengar...
mcmana la budak sekecik tu jaga diri die sendiri kn..
makan minum die mcmana...??korang fikirla...
hurm...
MySpace


then si tasya plak mak ayah die tinggal rm3 setiap hari...duit tu la die wat makan dr pg smpai mlm...
tak smpai ati aku dengar...
ke hulu ke hilir heret je adik die skali..
family dorang mmg femes sbb dorang berniaga kt pasar payang,,,
tp dorang mmg jenis tinggal anak dorang kt umah..
tak kire la si kecik umo 6 taun tu,,
bayangkan laa...si tasya nk main bola baling ptg td tak makan lg dr pg..
perot kosong..
masa datang skola td beg yg die bawak punyela besar..
ade makanan utk adik die je..
but nothing for her...sangat2 kasihan..
ada budak try nk buli die...nk mintak mkanan yg die bawak..
then die ckp cemni...

"eh,,tak bole laa...ni sofea punye,,,die tak makan lg.."

si tasya ni sanggup tak makan..ape2 pon die dahulukan adik die...
mmg die jaga adik die btul2 lah...
tp ape yg ada ngan budak umo 10 tahun...?ape2 skalipon...she's still a kid..
berat sangat tanggungjawab yg die bawak utk budak 10 taun mcm die tuh..

aku pelik laa...mana perasaan seorang ibu terhadap anak..?
mak die tanak bawak anak kecik tu sbb tak kasik si anak nk beli mainan kt kedai...
alasan mmg tak logik..
kalo aku jadi mak die..aku bawak skali anak aku g mniaga...
senang...bole awasi die stiap masa..
cikgu2 lain mmg marah gile la,,n dorang sendiri da sedia maklum background si tasya n adik die neh..

masa kt padang perlawanan...
puas aku cari gerai makanan...tp tak jmpe..
nk beli gak makanan sket utk tasya n adik die..
sbb dorang tak mkn lg dr pagi..
dhla die nk main...adoiyai..asal la ade big event tp takde org menjual...
geram plak aku...
ape yg ada cuma air mineral yg skola bekalkan...

"tasya lapar tak...?"


"tak cikgu,,,kite da biasa tak makan...kite kuat jek..."

"lorh,,patutla ko tak kecik bantut jek...tak cukup makan rupenye..."
saje je gurau ngan die...padahal dalam hati sedey sangat...

sepanjang perlawanan berlangsung td sofea mmg tak wat hal...
die baik jek...duduk tengok kakak die main...
dalam ati aku... "pndai budak ni bawak diri..."

salah sorang cikgu skola aku ade mencelah...

"senang tul branak mcmni..pas branak tinggal cemtu jek..."

yela,,,sape la yg tak geram,,anak secomel tu dibiarkan,,,
mak ayah die tak risau ke kalo anak2 tu jadi pape..?
skank ni dala banyak kes...rogol lah...culik budak kecik lah...
nauzubillah...~tanak la jd cemtu kn..


kt kaki ada nota:
-anak merupakan rezki yg diberikan oleh Allah S.W.T...ramai orang yg nak anak,,,tp tak dapat sbb takde rezki,,,tp crita kt atas ni,,,Allah da bg rezki tp tak bersyukur n taktau nk hargai...:((

5 comments:

  1. adeih.. terharu pun ada.. sedey pun ada.

    apepun bersyukurlah kepadaNYA..

    p/s: bebdudak tasya dan sofea tu chumel.. je.. tp mana gambar cikgu pom pom dia? takde ke?

    x)~

    ReplyDelete
  2. anon:
    cikgu pompom2 is missing in action...

    ReplyDelete
  3. ana::
    -tula...saya ni lagila...ari2 teringatkan sofea n tasya..
    kalo dah keje da lama saya bawak balik si sofea tu...

    ReplyDelete
  4. kesiannya..nk menangis rsnya time baca ni..:(

    ReplyDelete