Wednesday, January 29, 2014

++masalah kerosakan gigi ketika hamil++

Assalamualaikum..


gambar kek gulung yang baru siap packed by kak ola..hewhewhwhew~cantik kan?rasanya pon secantik rupa.hehehe.untuk tempahan boleh terus g ke SINI

patutnya mukadimah letak gambaq gigi rosak..barus sesuai dengan tajuk post kali ni.tapi disebabkan tadi ternampak kak ola baru update facebook n post gambaq kek ni haruslah ai tempekkan dulu kan..
but jangan salah faham!!bukan disebabkan kek ni gigi aku rosak ok.

alkisahnya, aku rasa gigi aku makin lama makin rapuh...sebabnya kerap kali bila aku makan something yang keras sikit je mesti terasa ada serpihan gigi yang terkeluar..bahagian gigi yang menyerpih is gigi geraham kiri dan kanan.sebelum ni gigi aku memang takda masalah berlubang langsung.but during this pregnancy 3 geraham aku berlubang.wuaaaa~gigi aku!!apa dah jadi ni??
so I ask for my husband's opinion..mari kita dengar pendapat dia.

kebanyakan ibu mengandung memang selalu hadapi masalah gigi reput or senang menyerpih. SEBAB nya baby ni umpama parasit..dia akan absorb semua nutrien yang ada pada ibunya untuk tujuan tumbesaran..so ibu memang HARUS makan benda2 berkhasiat untuk menggantikan segala nutrien yang telah diambil oleh bayi.salah satu nutrien / garam mineral tersebut adalah kalsium..selalu kita dengar masalah osteoporosis kebanyakannya dihidapi oleh pesakit wanita..yelah.lelaki tak pernah mengandung.jadi takda masalah kekurangan kalsium kecuali disebabkan masalah2 tertentu..wanita setiap kali mengandung memang kalsium semakin berkurangan..that is why ibu-ibu mengandung digalakkan untuk minum susu..

demikianlah penerangan serba sedikit daripada suamiku tersayang..:)

cuma aku agak confuse, dalam iberit atau obimin nape takda kalsium sekali eh?kan senang kalau ada 5 in 1 terus.takyah dah minum susu.heheheh.(dasar pemalas minum susu;p)


gigi depan aku ok lagi macam gambar cik kak kat atas ni...but bila nganga sangat scary ok nampak lubang2 kat geraham!*nangis*

No comments:

Post a Comment