Sunday, January 12, 2014

++si cantik bermulut busuk++


Assalamualaikum..

pagi2 ni bila buka fesbuk terus rasa annoyed dengan satu status yang dikira agak kasar bagi seorang perempuan.bukan sekali ni je aku tengok dia post macamtu, tapi dah banyak kali..hurm..muka memang cantik sebab dia jual macam2 produk kecantikan.untunglah..sambil2 berniaga sambil2 mencantikkan diri.
tapi sayang muka yang cantik tidak secantik bahasa yang dipamerkan..
maki memaki, mencarut dan menyumpah seranah seolah-olah macam biasa bagi dia.
issyhh..kot ye pon marah rasanya tak perlu lah awak nak maki2 kat status fesbuk sampai satu malaya boleh baca..
kalau lah bakal mak mertua ada fesbuk dan kebetulan baca status macamtu.agak2 apa dia akan rasa?ahahahahaha.mesti dia pon dia fikir 2, 3 kali untuk buat awak jadi menantu..ye dok?heee..

sebenarnya aku teringin nak tau apa yang bermain di fikiran orang2 macamni ye?
apa tujuan dia up status sedemikian rupa?adakah untuk memalukan orang yang dia marah atau saja nak tunjuk kat orang ramai "don't u dare to mess up with me!"
tak boleh ke kalau kita marah, kita marah depan laptop je..tak perlulah nak tulis makian berjela sebab itu takkan mengundang simpati pada awak pon.buat orang geram lagi adalah..ingat, zaman sekarang kita taktau hati budi orang lain macamana..sekali kalau orang berdendam dengan kita dan pasang niat tak elok untuk apa2kan kita, masa tu menangis air mata selautan pun dah tak berguna..sebab tu kena beringat..
jangan sekali-kali buat orang marah dan sakit hati dengan kita ye..

menjalankan bisnes memang satu benda yang sangat elok.jadi dalam masa yang sama kena pandai communicate untuk tarik pelanggan dan meyakinkan pelanggan untuk beli barangan kita.
jangan kita nak jual produk kita, pastu kita condemn orang lain punya..haaa..yang tu rasanya salah segi etika perniagaan..kalau boleh jujur lah dengan customer tentang kelebihan barang2 kita..supaya urus niaga lebih telus.tak gitu???

teringat kawan sekolah yang buat bisnes barangan kecantikan juga.dia ni jenis cool jek..walau ada yang cuba nak caras bisnes dia tapi dia tak cepat melenting.bahasa yang digunakan sangat please orang untuk membeli lagi.respek!aku tengok makin lama makin maju bisnes dia..tahniah kawan..:) teruskan usaha..
akulah salah seorang customer tetap dia..ehehehe.
Allah tu maha adil..sekalipon ada orang nak aniaya bisnes kita, sepatutnya kita mengadu dengan Dia..tak perlu nak merempan kat satu dunia pon.sangat tak cool ok?

oklah.semoga post kali ni memberi ingatan dan manfaat kepada tuan blog sendiri dan para pembaca.
jaga diri hiasi peribadi..
babai~salam beristirehat..

1 comment: