Monday, May 09, 2011

++dilema bakal pengantin++


 
assalamualaikum u ols~

berangin semacam jek aku malam ni..bukan rasa nak kentut2 or sendawa bagai semua tu..but rasa nak marah jek seminggu dua nih.maybe skang ni hormon baru belajar nak menstabilkan diri memasing.efeknya aku gak yang kena tanggung.huahuahua.
kesian encik ilebiu.dia taktau pape pon.aku je hangin sorang2.
*notes : if u read this entry do forgive me k*

semakin nak kawin semakin kuat dugaan.cuma kuat ngan tak kuat je nak hadap benda tu semua.tambah2 when it comes to our commitment.masing2 ada karier sendiri.aku cikgu.dia doktor.n sah2 la kami dalam bidang yang tersangatlah berlainan.aku bukan ape.setiap kali dia tanya soalan macamni..

"pas kawin nanti nak tinggal ngan abang tak?'

kalo tunang korang cakap macamtu.ape respon korang?
mestila NAK kan..??kalo ada yang jawab TAKNAK..sila rendam kepala dalam baldi barang sejam dua kasik rasional sikit pemikiran tuh. masa tu dah sah dah as husband n wife.jadi korang takde alasan nak duduk berjauhan.kompem2 nak duduk dekat.macam jauhari n manikam.errrkk?????LOL.
 
da main prob is..

bukan semudah itu kita nak jawab YA. berbalik kepada persoalan sebelum tu.as a new teacher yang belum disahkan jawatan ni,bukan senang kita nak mintak tukar mengikut suami.kita kena fikir,orang yang dah kawin 3-4 taun n dah sah jawatan pon ade yang terpaksa berulang alik setiap cuti hujung minggu untuk berjumpa dengan yang tersayang. inikan aku yang baru setaun jagung.i mean baby jagung.pasal aku keje tak sampai setaun pon lagi.plus.aku ada kawan.dia ni kawin masa duduk kat maktab lagi,kiranya sape yang kawin awal akan terselamat dari dipostingkan tempat yang jauh2 dari pasangan.
hasilnya.sorang dapat mengajar kat pedalaman pahang.n sorang dapat mengajar kat melaka. kesian bukan???
 

setiap kali persoalan ni timbul.aku akan jawab benda yang sama untuk terangkan situasi sebenar cikgu baru. dannnn setiap kali tu jugak darah tinggi aku akan naik secara mendadak (honestly)...aku jadi geram sebab aku tau benda tu susah.kecuali ada kabel sebesar balak je yang mampu menolong mengubah keputusan dalam sesuatu dasar yang kita dah sedia maklum tau. memang kami sama2 berkhidmat untuk kerajaan.tapi di bawah kementerian yang berlainan.jadinya cara pengurusan pon takkan sama. jadinya aku tanak meletak harapan terlalu tinggi pasal aku sendiri dah tau benda tu susah nak direalisasikan berdasarkan beberapa faktor.
dan ini juga tidak bermakna yang aku ni berfikiran negatif.aku bercakap berpandukan pengetahuan n pengalaman serta temuramah cikgu2 senior.huhuhuh.

aku betul2 tersepit.benda ni memerlukan perbincangan dua hala yang mendalam.n kata putus perlu dicapai supaya dua2 dapat manfaat di kemudian hari.
aku jadi marah bukan sebab apa.tapi tension sebab harapan terlalu susah untuk dicapai.

im pretty sure, mesti ramai orang lain yang menghadapi situasi yang sama macam aku.
hurm..kalo korang ada kat tempat aku.ape korang akan buat???

k lah..nak moody lama2.
babai~take care semua.
jaga diri.hiasi peribadi.
SALAM~

10 comments:

  1. sbr ye cgu..ni yg takut nih :(

    ReplyDelete
  2. dear.....be strong... na kuatkan..rasional lagi..aku faham...kementerian kita xmacam depa... bila laen propeseyen ni....kena belaja la untuk menyesuaikan diri.. bersabar ye.... hope sangat en.lebiu u juga bersabar... jaga husna molek oke cik abang y husna sayang...hehehe... ckgu klu nak pindah mmg susah cik abg.. cm along aku..sejk posting die di tmpatkn kt kuantan...bru awal thn ni dpt pndah slango tu pun sbb ade KABEL BALAK TERBESAR..itu pun terr..klu apply n trun naik ofice mmg xterkira.... so... be sabar ye..all d best 4 u both. semuga Allah permudahkan urusan kalian.. :))

    ReplyDelete
  3. Husna... same goes to me... even kementerian sama pun bukan mudah nak mintak tukar.. lagi lah mcm kita yang baby corn ni kan...

    Semua orang kata kalau nak senang transfer, kene ade kabel besar... kadang2 bengang je.. kat sarawak ni sorang kakak ni dah dekat 5 tahun kat sini, anak pun dah masuk 2.., suami kat semenanjung tapi tak dapat2 tukar lagi..

    sekarang ni pun tengah fikir... lepas kahwin nanti, kalau nak jumpa weekend pun... dari sarawak ke sabah tu, sah2 lah kene naik flight... dah berapa kos kat situ... pening jugak kalau fikir..

    sebenarnya, kahwin sebelum posting pun blum tentu kita dapat dkt2 dengan suami kan.... hmmm.. sabar je lah husna ye... cuba cari kot2 terjumpa kabel besar balak... pastu share2 jugak ye... hee.... =). InsyaAllah, ade jalan penyelesaiannya...

    ReplyDelete
  4. ain rahman::tula...bersabar n tawakal je skang nih..huhu.tq dear..

    ReplyDelete
  5. loytha'san::loy...aku takot aku tak kuat je nak hdap benda2 macamni.sbb keje fakhry tu memerlukan org yg betul2 memahami dia plus kesabaran yg tinggi.mula2 fikir pasal ni agak down gaklah.but lama2 tu aku mcmana sekalipon aku kena terima ngan redha.sbb bukan aku sorang je yg ade masalah mcmni.ramai lagi org lain kan loy??

    ReplyDelete
  6. miss sunshine::bila kite teringat yg org lain lagi susah drpd kite, benda tu betul2 buat kite insaf n sedar bukan kite sorang je yg ada masalah kat dunia ni..berlambak lg org lain kat luar sana.skang cuma mohon Allah kuatkan semangat.bagi kekuatan untuk menghadapi hal2 yg akan mendatang.i hope u also be strong dear...kita serupa...sob..sob..sob...:(

    ReplyDelete
  7. sama la ngn sy.. sy nak sambung study kt msia.. future hubby plak tatau akan posting kat negara mana.. our solution, one of us has to sacrifice.. sy akan postpone further study, then ikut hubby balik brussels .. lepas tu after 2-3 years, tukar plak sy sambung study kt msia, dia plak yg akan postpone posting.. maybe situation kita tak sama.. tp husna relax and discuss.. there will be a way

    ReplyDelete
  8. as salam... nak kongsi2 kat sini... saya pun cikgu gak... sebenarnya bab2 pindah ni kadang2 tu ikut nasib gak... bukannya apa... ikut negeri.. kalau nak pindah balik kelantan atau tganu... memang susah sbb ramai nak masuk tp xder cikgu yg nak kuar... kalau kat JB lak ramai yg nak kuar tapi yg nak masuk kurang... kalau nak pindah masuk jb selalunya mudah tapi kalau dah termasuk kat jb jgn lah berangan nak pindah kuar... memang susah... per2 pun harap husna bersabar.. semoga dipermudahkan semua urusan olehNYA... yg jadi cikgu jer tau susah senang cikgu kan..kan...kan

    ReplyDelete
  9. ana::insyaAllah...i hope so~ kadang2 kita kena kena gak percara ngan kuasa Allah.mana tau tetiba dapat tukar ke.sape tau kn?*dalam hati mmg mengharap sgt dpt duduk sama2 after married*

    p/s:ana.dah siap ke preparation kawin?

    ReplyDelete
  10. shila:setuju!!!hanya cikgu je faham situasi cikgu.btw, thanx for da advise.:)

    ReplyDelete