Wednesday, October 20, 2010

++beramal jariyah hindarkan pembaziran++



arini seharian duduk dalam dewan semata-mata dengar ceramah dari YAPEiM...fyi...da acronym is stand for yayasan pembangunan ekonomi islam malaysia..
mula2 ingat ceramah ni borink..beselah bile setan dok menari2 dalam kepala otak bile tengok penceramah muka skema derk je...not good..not good..adik2 jangan tiru akak husna ye...pas dengar penceramah tu bukak mulut.huh.melopong beb!sikit pon tak borink..sangat best ok!sampai tak rasa masa berlalu..
sebenarnya yayasan ni banyak mendedahkan tentang cara2 untuk membuat jariah menerusi pemotongan gaji.tho' tak banyak..yang penting niat tu kene seikhlas mungkin kerana jariyah itu yang akan dibawa sampai mati..selain dari amalan kite dan doa seorang anak yang soleh kepada kita..
selama ni kita selalu berkira2 nak keluarkan sejumlah wang untuk disedekahkan...
tapi kita boleh bazirkannya ke arah yang lain..beli baju lah.makan fast food ari2..(eh.macam merujuk kt aku je.ceis.)
rasa2nya patut tak macamtu??
kadang2 terfikir gak untuk tanak membazir.hurm..cuba bayangkan..kite derma kat anak2 yatim..pastu anak yatim tu bile besar jadik cikgu, ustaz ke atau 'somebody'..kemudian..dia menyebarkan ilmu pengetahuan yang die ada kat anak2 didik die plak...maknanya bende tu tak putus2..secara tak langsungnya kita akan manfaat dari situ...keberkatan dan pahala dari-Nya insyaAllah takkan terputus..
sapa yang tanak pahala?sapa yang tanak beramal?
sekali kita buat baik dengan orang...berlipat2 kali ganda kita akan dapat balik.suka2!!

kat kaki ada nota::
to all workers of NGO n GO..marilah sama2 kita menambah amalan yang sedia ada..insyaAllah..Allah akan kurniakan rezki berlipat ganda kepada kita..nak tak?nak tak?ahaa~daftar kat YAPEiM jum!!

No comments:

Post a Comment