Saturday, October 30, 2010

++kedekut vs bekira++



berkira n kedekut tu dua perkara yang tersangatla berbeza...
ade yang kata berkira tu kedekut.kedekut tu berkira.salah!tengok contoh ni.


contoh kedekut:
"aritu aku pinjamkan kau RM 1.00..tapi kau pulangkan aku 90 sen jek.baki lagi seposen mana?seposen ni kalau dihimpun buleh beli kete sebijik weh."
disebabkan seposen pon dah kecoh macam ayam berak kapur...hisy.kedekut kalah haji bakhil.


contoh berkira:
"aku bukan tanak pinjamkan barang aku kat die..tapi die buat macam harta sendiri plak..sentap mak.tapi tak kasik karang kecik hati plak..so.bagi jela..."


--berkira dengan orang yang berkira dengan anda..dan jangan jadik baik hati tak bertempat.nanti diri sendiri yang rugi--

kat kaki ada nota::
sebenarnya entry ni takde kene mengena ngan orang yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia.tetibe je dapat idea nak post pasal tajuk ni...sebab tadi bukak fesbuk n nampak kat status orang...hehe.well.aku ni kan suka meninjau2...

1 comment:

  1. satu lg golongan adalah golongan bakhil.

    bakhil ni specific kepada golongan kaya saja yang hampeh. duit banyak-banyak simpan nak bawak masuk kuboq. ~lol~
    :D

    ReplyDelete